Formål
Omstruktureringsmetoden hjælper patienten med at bevæge sig fra negativ tænkning til alternativ og mere rationel tænkning. Anvendelse af omstruktureringsmetode lærer desuden patienten at se på konsekvenserne af hans/hendes tænkning.
Før metoden introduceres, er det nødvendigt at psykoedukere patienten om almindeligheden af negativ tænkning i de kritiske situationer, og om hvordan negativ tænkning påvirker følelser og adfærd i situationer.
Med anvendelsen af metoden sigtes der mod at lære patienten at forholde sig kritisk til tankernes indhold under pres og være i stand til at lede efter mere realistiske alternativer.
Vejledning
- Først laves en situationsanalyse af en specifik situation (de første 4 kolonner eller diamanten).
- Den tanke (kan også være flere tanker), der skaber det første og største følelsesmæssige udsving, identificeres. Fx "Hvilken tanke troede du mest på i situationen? Hvor meget troede du på tanken på en skala fra 0 til 100 %?" Det væsentligste er at få fat i den negative tænkning, der skaber, vedligeholder og forstærker ubehagelige følelser, og som har betydning for uhensigtsmæssig adfærd.
- Det undersøges sammen med patienten, hvad hun/han kunne tænke i stedet, som ville være mere realistisk og mere selvunderstøttende.
- Omstrukturering faciliteres gennem sokratiske spørgsmål, hvor vi hjælper patienten at finde frem til alternative fortolkninger af situationen.
- Konsekvenser af alternativ tanke(r) undersøges. Fx "Hvordan havde du følt og handlet i situationen, hvis du havde denne alternative tanke i situationen?"
Tips
- Motivationen for at finde alternative tanker kan understøttes ved at vende tilbage til konsekvensen af den første negative automatiske tanke (NAT).
- Vi hjælper patienten med at identificere de mere realistiske og sandsynlige tanker - altså, IKKE de mest POSITIVE.
- Efter en formulering af den nye alternative tanker, kan man bede patienten om at visualisere/forestille sig situationen med den nye tanke og dens konsekvens.
- Hvis den alternative tanke er urealistisk, eller patienten ikke tror selv på tanken, vil patienten ikke opleve reduktion i intensiteten af de negative følelser. Husk at spørge, hvor meget patienten tror på de alternative tanker fra 0 til100 %.
Eksempel
