"Gaming kan skabe en følelse af nærvær"

​Et spændende fyraftensarrangement om gaming og recovery gav værdifuld indsigt i, hvordan det at spille computer kan være med til at bryde følelsen af isolation. 

Af Nina Flindt Temte

Se interview med oplægsholder Peter Sauer om hvordan gaming kan være en del af recoveryprocessen.  (tekstet)

Mandag den 20. maj stillede Skolen for Recovery skarpt på et meget aktuelt emne, nemlig gaming. Under overskriften "Er der recovery i gaming" fortalte tidligere patient og uddannet e-sporttræner Peter Sauer om computerspil og om hvordan gaming i det hele taget kan fungere i forhold til recovery. Fyraftensarrangement var for både patienter og medarbejdere. 

Når isolationen brydes
Peter fortalte blandt andet om, hvordan det at spille computer kan være med til at bryde isolationen, og hvordan gaming kan være med til at give et socialt aspekt for den enkelte.

"Jeg har talt med socialt handicappede patienter, som fortæller, at de foran en PC og med et headset på, pludselig i en gaming-situation kan blive nærværende og sociale i et multiplayer-spil. Det kan fx være  Counter Strike, hvor man måske er 5 personer på et hold, der skal koordinere deres spil", fortalte Peter Sauer om hvordan gaming kan være med til at udvikle en persons sociale og organisatoriske kompetencer.

"Gaming kan altså skabe en følelse af nærvær, og den kontakt man får til andre gennem spillet, kan være med til at give mening i hverdagen og øge ens livslyst og ansvarsfølelse", konkluderede Peter.

Kan puste til ens lyst til at lære
For at skabe en fælles forståelsesramme om gaming forklarede Peter om de forskellige typer computerspil, og fortalte om nogle af de forskelle, der er i forhold til selve spil-oplevelsen og spil-situationen, herunder om det er et såkaldt single-player spil eller et socialt multiplayer-spil, og om det et strategi-spil eller et mere taktisk fokuseret spil.

Som en del af arrangementet var der afsat tid til snak deltagerne imellem. Én patient lagde vægt på, at gaming kan være med til, at man glemmer sygdommen for en stund. En anden patient pegede på, at gaming kan give lyst til at søge viden, da spil, som fx Age of Empire, kan puste til ens interesse for historiske begivenheder. 

Når gaming bliver til afhængighed
Snakken  i lokalet gik også på afhængighedsaspektet af gaming, og konklusionen var, at det er meget individuelt hvornår man er decideret afhængig af gaming. Der var dog  bred enighed om, at man bør overveje antallet af timer bag skærmen, når man begynder at prioritere gaming overfor øvrige sociale relationer, skole, arbejde mv., og at det er vigtigt, at være opmærksom på dette.  

Kursus om gaming på vej 
Skolen For Recovery har planer om at udbyde et kursus om Gaming & Recovery til efteråret.


Redaktør