Søg løbende bekræftelse hos brugeren
God brugerinddragelse handler også om at hjælpe brugeren frem til en platform, hvor brugeren bliver hørt og har indflydelse. Hvis man mister overblikket eller orienteringen i koordinationsmødet, kan det betyde, at man misser sin chance for at få sagt noget vigtigt eller givet endeligt tilsagn. Hjælp derfor brugeren med afklarende opsummeringer henvendt til brugeren.
Måske er brugeren meget klar i mælet, og du kan opsummere ved at spørge:
"Så, Børge, er det rigtigt forstået, at…?"
Hvis brugeren er mere vægelsindet eller har flere ønsker i spil, kan du opsummere på denne måde:
"Jeg har noteret mig de her to ting, Børge (repeter), hvis du skal vælge, hvad der er vigtigst, hvad er det så?"
Hvis brugeren mister overblikket, er forvirret eller får talt sig ud af en tangent, kan det være en god hjælp at få repeteret det oprindelige spørgsmål:
"Det lyder som om du har gjort dig en masse tanker om det her, Børge, men hvis vi lige skal vende tilbage til…"
Måske har et vanskeligt forløb givet anledning til vrede hos brugeren, og der kan være brug for hjælp til at holde sig på et konstruktivt spor, hvor brugeren ikke ender med at blive afskrevet, men bliver mødt, hørt og inddraget.
"Vi kan vist alle sammen godt forstå, du er frustreret, Børge. Det har du også grund til at være. Så hvis vi skal tænke fremad…"