"Gaming kan skabe en følelse af nærvær"

​Det fortæller tidligere patient og uddannet e-sportstræner Peter Sauer. Se videointerviewet og hør Peter fortælle om, hvordan det at spille computer kan være med til at bryde følelsen af isolation.

Vent...

Af Nina Flindt Temte

Under overskriften "Er der recovery i gaming?" fortalte tidligere patient og uddannet e-sportstræner Peter Sauer på et fyraftensarrangement, hvordan gaming kan bruges som et led i ens recoveryproces.


Fyraftensarrangement blev holdt den 20. maj af Skolen For Recovery på PC Ballerup og var både for patienter, medarbejdere og pårørende.

Skolen For Recovery har planer om at udbyde et kursus om Gaming & Recovery til efteråret 2019.

Læs mere på hjemmesiden om Skolen for Recovery - et uddannelsestilbud til patienter, pårørende og medarbejdere i Region Hovedstadens Psykiatri

Når isolationen brydes

Peter fortalte blandt andet om, hvordan det at spille computer kan være med til at bryde isolationen, og hvordan gaming kan være med til at give et socialt aspekt for den enkelte.

- Jeg har talt med socialt handicappede patienter, som fortæller, at de foran en PC og med et headset på, pludselig i en gaming-situation kan blive nærværende og sociale i et multiplayer-spil. Det kan fx være Counter Strike, hvor man måske er fem personer på et hold, der skal koordinere et spil, fortæller Peter Sauer om, hvordan gaming kan være med til at udvikle en persons sociale og organisatoriske kompetencer.

- Gaming kan altså skabe en følelse af nærvær, og den kontakt, man får til andre gennem spillet, kan være med til at give mening i hverdagen og øge ens livslyst og ansvarsfølelse, konkluderer Peter.

Kan puste til ens lyst til at lære

For at skabe en fælles forståelsesramme om gaming forklarede Peter om de forskellige typer computerspil, og fortalte om nogle af de forskelle, der er i forhold til selve spiloplevelsen og spilsituationen, herunder om det er et såkaldt singleplayer-spil eller et socialt multiplayer-spil, og om det et strategispil eller et mere taktisk fokuseret spil.

Som en del af arrangementet var der afsat tid til snak deltagerne imellem. Én deltager lagde vægt på, at gaming kan være med til, at man glemmer sygdommen for en stund. En anden kursist pegede på, at gaming kan give lyst til at søge viden, da spil som fx Age of Empire kan puste til ens interesse for historiske begivenheder.

Når gaming bliver til afhængighed

Snakken i lokalet gik også på afhængighedsaspektet af gaming, og konklusionen var, at det er meget individuelt, hvornår man er decideret afhængig af gaming. Der var dog en bred enighed om, at man bør overveje antallet af timer bag skærmen, når man begynder at prioritere gaming fremfor øvrige sociale relationer, skole, arbejde mv., og at det er vigtigt, at være opmærksom på dette

Redaktør

Kommentarer 

Du skal være logget ind for at benytte denne funktionalitet.

Opret profil
RSS kommentarspor Tilmeld kommentarspor