​​

Hvad er jeg god til?

Måske oplever du det at have psykiske udfordringer som et slag mod selvværdet. En enkel måde at hjælpe dig selv med at holde fast i et positivt selvbillede er at skrive ned, hvad du er god til, og hvem du betyder noget for.

​Du kan opleve at få en form for krisereaktion ovenpå de psykiske udfordringer du oplever, og det er normalt at tvivle på dig selv i perioder. Kan du overhovedet det samme som tidligere, og ser omverden dig i et andet lys på grund af din psykiske tilstand?

I de perioder kan det hjælpe at minde dig selv om, hvad du er god til, at du er værdsat af mennesker omkring dig, og at du har en masse ressourcer og styrker. Hvis du ikke kan komme i tanke om, hvad du er god til lige nu, kan du spørge dig selv, hvad du har været god til førhen. Der er nemlig stor sandsynlighed for, at du nok stadig er god til det.

Hvis du mangler inspiration, så få hjælp ved at spørge venner og familie, som du føler dig tryg ved, og som kender dig godt.

Du kan spørge dig selv om:

  • Hvad er jeg god til?
  • Hvad har jeg tidligere været god til?
  • Hvilke menneskelige egenskaber og kvaliteter besidder jeg?
  • Hvem betyder jeg noget for?
  • Hvad har jeg før fået ros for af andre?

 

Du kan spørge fx også familie og venner om:

  • Hvad er jeg god til?
  • Hvilke tre egenskaber kendetegner mig?
  • Hvad sætter du mest pris på ved mig?



Redaktør