Undersøgelse, samtale, telefonisk hjælp, sygebesøg
Du kan bestille tid til en undersøgelse eller personlig samtale hos din læge. Du kan også få telefonisk lægehjælp til f.eks. receptfornyelse. I særlige tilfælde kan lægen komme på sygebesøg i dit hjem.
Husk at din egen læge har et akutnummer, der betyder, at du altid kan komme i kontakt med ham mellem kl. 08:00-16:00.
Lægens navn og adresse fremgår af dit sundhedskort
Din læges navn, adresse og telefonnummer kan du finde på dit sundhedskort
Læs mere om sundhedskortet
Behandling eller henvisning
Efter at have diagnosticeret din sygdom eller skade, kan lægen sætte dig i behandling eller henvise dig til praktiserende speciallæger, et hospital eller anden behandling.
Din læge kan f.eks. hjælpe dig ved:
- Almindelig sygdom
- Akut opstået sygdom
- Mindre skader
- Receptfornyelse
- Lægeerklæringer
Elektronisk kommunikation
Du kan på din læges hjemmeside benytte elektronisk kommunikation, herunder tidsbestilling, receptfornyelse og email-konsultation.
Find et link din læges hjemmeside på sundhed.dk
Åbningstid hos egen læge
Din læge har åbent i dagtimerne. En gang om ugen holder din læge desuden åbent for aftenkonsultation. I tilfælde af akut sygdom kan du komme til konsultation samme dag.
Uden for din egen læges åbningstid
Ring 1813 ved pludselig sygdom eller skade, der kræver akut behandling.
Akuttelefonen 1813 svarer døgnet rundt, men du skal bruge din egen læge mellem kl. 08:00-16:00 alle hverdage. Lyt telefonsvareren til ende for at få fat i din læges akutnummer. Ring altid 1-1-2 ved livstruende akut sygdom eller skade
Læs mere om akuttelefonen
Lægeskift
Vil du skifte læge, skal du henvende dig til din kommune eller udfylde en blanket på borger.dk eller på din kommunes hjemmeside.
Gå til borger.dk
Læs mere: